Connect with us

Sub pretextul reformei, statul restricționează plata pensiilor private. Ce prevede proiectul de lege

Guvernul Bolojan a aprobat, joi, un proiect de lege privind plata pensiilor private, urmând să fie trimis cu solicitare de procedură de urgență în Parlament.

La sfârșitul ședinței de Guvern, Dan Armeanu, vicepreședintele Autorității de Supraveghere Fiscală (ASF), a explicat care sunt prevederile proiectului de lege.

„Este un proiect de lege care, practic, îndeplinește un obiectiv strategic pe care România îl are la acest moment și anume – acela de a adera la OECD. În urma evaluării pe care am avut-o din partea OECD, s-a constatat că sistemul de pensii private din România este un sistem sustenabil, un sistem foarte bine supravegheat și reglementat, care are o contribuție importantă la dezvoltarea economică a României și, totodată, am avut o recomandare prioritară de îndeplinit și anume – legea de plată. Este un proiect de lege care îndeplinește toate standardele europene, este un proiect stabilit după principiile OECD, după bunele practici internaționale”, a spus Dan Armeanu,

Potrivit acestuia, proiectul de lege aduce două modificări importante în privința plăților pensiilor private.

„Valoarea lump sum-ului sau a sumei pe care o persoană are posibilitatea de a o retrage la începutul perioadei de plată – s-a majorat de la valoarea de 25% la un procent de 30%. Iar perioada în care plățile se vor face în viitor, de asemenea, s-a modificat, s-a micșorat de la perioada de 10 ani la un număr de 8 ani. Acestea sunt principalele ajustări ale proiectului în acest moment”, a explicat Dan Armeanu.

Întrebat fiind care vor fi comisioanele și taxele care se vor aplică banilor strânși în fonduri private de pensii, Dan Armeanu a răspuns:

„Acum depinde de modalitatea de plată, de decizia pe care fiecare participant o ia la acel moment. Depinde de obiectivele pe care participantul le are pe termen scurt sau pe termen lung. De exemplu, dacă avem un participant care vrea lump sum de 30% sau putem să avem un participant care vrea tot activul respectiv să îl împartă pe o perioadă de 8 ani. Și această modalitate, și această decizie depind și de valoarea activului. Pentru că dacă valoarea activului este, de exemplu, sub 8 X 12 luni X valoarea pensiei minime sau acea indemnizație socială, cum este denumită, atunci se împarte valoarea activului la valoarea pensiei minime sau 1.281 și se află numărul de ani. Normal că, dacă a utilizat lump sum-ul, pentru lump sum-ul respectiv, deci valoarea de 30%, se vor plăti impozitele și taxele aferente. Se va plăti mai întâi CASS-ul de 10% la valoarea întregului activ pe care participantul îl retrage.

(…)Da, la 30%, la valoarea activului retras, după care se plătește impozitul pe surplusul de valoare din care se scade… Atenție! Ce mai voiam să spun, mai există și acea limită de 3.000 de lei, peste care se plătește. Deci valoarea activului, minus 3.000 ori 10% câte este CASS-ul. După care se calculează impozitul pe câștigul din capital. Din valoarea câștigului de capital se deduce valoarea de 3.000 și, de asemenea, se scoate din baza de impozitare și valoarea CASS-ului. În general, o astfel de impozitare determină un coeficient de aproximativ 12-13% din valoarea totală a activului. Acestea sunt taxele pe care fiecare le plătește.”

Pe de altă parte, vicepreședintele ASF a susținut că acest proiect de lege nu încalcă dreptul la proprietate

„Oamenii rămân proprietari în continuare pe contul respectiv. Cred că e aproape singurul sistem din domeniul financiar care asigură dreptul de proprietate. Iar legea de plată respectă dreptul de proprietate. Dreptul de proprietate este în continuare prevăzut în fondul de plată. Deci atât în fondul de acumulare, cât și în fondul de plată ca să fie foarte clar dreptul de proprietate există”, a spus Dan Armeanu.

Potrivit acestuia, prevederile proiectului de lege se vor aplica nu doar Pilonului II, ci și Pilonului III și IV.

Facebook