Marius Lulea, prim-vicepreședinte AUR: ”Falimentul CFR Marfă, un semnal de alarmă pentru economia României și viitorul transportului feroviar”
“Compania CFR Marfă va intra oficial în faliment, iar activitatea sa va fi oprită imediat după ce Carpatica Feroviar devine operațională. Această decizie semnalează un moment critic pentru economia și transportul românesc, un moment în care trebuie să ne punem întrebări serioase despre direcția în care ne îndreptăm.
Falimentarea CFR Marfă reprezintă ultima fază a unei operațiuni de distrugere a companiei, care a fost începută în 2013, atunci când Guvernul Ponta a aprobat proiectul de privatizare a companiei. Firma care a câștigat licitația la vremea respectivă a fost Grup Feroviar Român (GFR). Numai că întregul proces de privatizare nu a putut fi dus la îndeplinire pentru că el a fost blocat de președintele țării de la acel moment, Traian Băsescu, care invoca probleme de finanțare ale companiei GFR, și spunea că premierul Victor Ponta comite o ilegalitate atunci când solicită avizul CSAT la privatizarea CFR Marfă.
Însă, guvernarea PSD-PNL de la acea vreme a făcut și mai mult. Guvernul Ponta a acordat un ajutor de stat, care s-a dovedit ilegal în urma blocării procesului de privatizare, de peste 500 de milioane de euro. În 2020, Comisia Europeană a constatat că operatorul de transport feroviar CFR Marfă a primit un ajutor de stat incompatibil în valoare de cel puţin 570 de milioane euro din partea României prin anularea datoriilor şi prin neîncasarea unor datorii de la societate şi, în consecinţă, a cerut României să recupereze de la companie ajutorul ilegal şi dobânzile aferente.
De atunci au trecut aproape patru ani, timp în care, în loc să se preocupe să găsească o soluție pentru CFR Marfă, guvernările succesive ale PSD, PNL și USR au ignorat acest subiect. Au ales, în schimb, să bage în faliment CFR Marfă.
Oriunde în lume, transportul de marfă pe calea ferată este o activitate profitabilă și strategică, esențială pentru susținerea economiei naționale și pentru asigurarea unor costuri de transport reduse și competitive. Și totuși, în România, o țară care are nevoie disperată de investiții și de modernizare a infrastructurii, asistăm la dispariția companiei oficiale de transporturi pe calea ferată chiar sub ochii decidenților.
Dispariția CFR Marfă vine într-un moment paradoxal: chiar atunci când premierul vorbește despre necesitatea reindustrializării țării. Orice strategie națională de reindustrializare ar trebui să aibă în centrul său transportul de marfă pe calea ferată, un sector care poate asigura rapiditate, siguranță și costuri reduse pentru produsele fabricate în România. Fără o astfel de infrastructură, vom fi condamnați să transportăm marfa pe drumuri aglomerate și nesigure, reducând competitivitatea economiei noastre.
Mai mult decât atât, falimentul CFR Marfă ridică întrebări și despre lipsa de viziune a guvernanților în privința dezvoltării economice durabile. Țările din Europa de Vest investesc constant în modernizarea infrastructurii feroviare, încurajând companiile de stat să devină mai eficiente și mai competitive. În schimb, la noi, statul pare să cedeze infrastructura feroviară pe mâna intereselor private, fără să ofere soluții concrete sau planuri pe termen lung pentru redresarea sectorului.
Este clar că România are nevoie de o strategie coerentă, una care să susțină cu adevărat transportul pe calea ferată și să recunoască importanța acestuia pentru dezvoltarea economică națională. Altfel, ne vom trezi că toate mărfurile noastre vor circula pe drumuri congestionate, într-o țară în care costurile de transport continuă să crească, afectând direct buzunarele cetățenilor și aliniindu-ne la coada clasamentelor europene privind sustenabilitatea și eficiența economică”, a spus Marius Lulea, prim-vicepreședinte AUR.