Dr. Afrodita Iorgulescu: Primul-ministru Ciolacu şi candidatul Ciolacu sunt în conflict de interese
Mi-am dat seama abia acum, citind, în principal:
ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 98 din 25 iulie 2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024,
HOTĂRÂRE nr. 1.034 din 21 august 2024 pentru aprobarea calendarului acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 și
LEGEA nr. 370/ 2004,
că domnul Ion-Marcel Ciolacu este în CONFLICT DE INTERESE: este prim-ministru, adica şef al Guvernului, cu atribuţii de bază în organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României, şi în acelaşi timp este şi candidat la preşedinţie, din partea PSD.
Ca profesor, ştiu bine că şeful unei comisii de examen nu poate fi în acelaşi timp şi candidat la acel examen.
Domnul Ciolacu este unul din şefii “comisiei de examen” pentru alegerea preşedintelui României şi este în acelaşi timp şi candidat – asta se poate?
Nu ştiu şi nu mai este timp să aflu de ce nimeni nu a sesizat acest (presupus) conflict de interese la primul-ministru Ciolacu, simultan candidat la preşedinţie. Suntem curajoşi faţă de cei mici şi laşi faţă de cei mari, la putere?
Consider că domnul Ciolacu trebuia să se autosuspende pe perioada electorală începută la 3 septembrie 2024 (campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale din acest an 2024 începe vineri, 25 octombrie, la ora 00:00, şi se va încheia pe data de 23 noiembrie, la ora 7:00).
Amintesc că
A. Guvernul este alcătuit din primul-ministru şi miniștri. Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuţiilor legale care le revin. Guvernul are rolul de a asigura funcționarea echilibrată și dezvoltarea sistemului național economic și social, precum și racordarea acestuia la sistemul economic mondial în condițiile promovării intereselor naționale. Guvernul se organizează și funcționează în conformitate cu prevederile constituționale, având la bază Programul de guvernare acceptat de Parlament.
B. Atribuţiile Guvernului, conform LEGII nr. 370/ 2004 pentru alegerea Preşedintelui României, lege ce reglementează modul de organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Preşedintele României, sunt următoarele:
– stabileşte prin hotărâre data alegerilor: ART. 5 (1
– stabileşte prin hotărâre componenţa tabelului (tabelul electoral) (numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, tipul, seria şi numărul actului de identitate, precum şi alte elemente): ART. 9 (1)
– stabileşte prin hotărâre modelul declaraţiei pe propria răspundere: ART. 44 (4), (5)
– stabileşte prin hotărâre modelul, dimensiunile şi condiţiile de tipărire ale buletinelor de vot , în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor : ART. 32 (1)
– stabileşte prin hotărâre programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României, bugetul şi cheltuielile necesare în vederea pregătirii, organizării şi desfăşurării scrutinului, modelul copiei de pe lista electorală permanentă, modelele tabelelor prevăzute la art. 9, modelul ştampilei Biroului Electoral Central, a biroului electoral judeţean, a biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, a biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, modelul ştampilei de control a secţiei de votare şi modelul ştampilei cu menţiunea „VOTAT”, modelul buletinului de vot, modelul timbrului autocolant, condiţiile de tipărire, gestionare şi utilizare a acestora, măsurile care trebuie luate de autorităţile publice centrale şi locale pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor: ART. 65 (1)
– stabileşte prin hotărâre modelele proceselor-verbale de consemnare şi centralizare a rezultatelor votării: ART. 65 (3)
– asigură sediul Biroului Electoral Central: ART. 66 (2)
– asigură Autorităţii Electorale Permanente sumele necesare pentru achiziţionarea programelor de calculator care vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării, sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activitatea de verificare a copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi de arhivarea electronică a acestora şi a documentelor primite de la Biroul Electoral Central: ART. 66 (6)
– asigură spaţiul necesar depozitării de către Autoritatea Electorală Permanentă a copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi a celorlalte materiale rezultate din procesul electoral care se păstrează în arhiva acesteia: ART. 66 (7)
– stabileşte prin hotărâre o indemnizaţie pe zi de activitate, pe care o primesc, pe perioada cât funcţionează birourile electorale, membrii acestora, statisticienii şi personalul tehnic auxiliar, consideraţi detaşaţi: ART. 67 (2)
Deci, deoarece primul-ministru semnează toate hotărârile guvernului, ca şi ordonanţele şi ordonanţele de urgenţă, înseamnă că domnul candidat Ciolacu a avut și are contribuţii directe la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României.
Nu contează că data hotărârilor şi ordonanţelor legate de alegeri este eventual anterioară datei de început a perioadei electorale (3 septembrie 2024), contează că în perioada electorală candidatul Ciolacu a semnat/semnează hotărâri şi ordonanţe de guvern cu posibil iz electoral (“pomeni electorale”) care-l pot avantaja, că poate face deplasări pe teren în dubla postură de prim-ministru şi candidat, dar probabil pe cheltuiala guvernului, nu a PSD-ului, etc.
Mai amintesc că:
C. Atribuţiile ministrului afacerilor externe, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt:
– stabileşte prin ordin organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate: ART. 12 (3)
D. Atribuţiile Ministerului afacerilor externe, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt:
– comunică Biroului Electoral Central numărul estimat de buletine de vot necesare pentru secţiile de votare din străinătate: ART. 32 (2)
– sprijină, în cazul pierderii sau furtului unor ştampile electorale, birourile electorale ierarhic superioare celor cărora le aparţineau ştampilele electorale respective, să ia măsuri în vederea înlocuirii acestora: ART. 33 (3)
– intermediază preluarea şi predarea materialelor de votare (buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea „VOTAT”, formularele pentru încheierea proceselor-verbale, tabelele prevăzute la art. 9 şi celelalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral), pe bază de proces-verbal, de către preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate: ART. 34 (1)
– asigură sediul biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi sediile birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate: ART. 66 (2).
Instituţiile centrale implicate în alegerea Preşedintelui României, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt: Curtea Constituţională (ART. 3, 53), Guvernul, Ministerul afacerilor externe,
Ministerul Administraţiei şi Internelor (ART. 32, 33, 65), Biroul Electoral Central (ART. 16, 32, 33, 66), Autoritatea Electorală Permanentă (ART. 32, 65, 66), Institutul Naţional de Statistică (ART. 65), Regia Autonomă “Monitorul Oficial” (ART. 32), Regia Autonomă “Monetăria Statului” (ART. 33), Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ART. 6), Tribunalul Bucuresti (ART. 20), Consiliul Naţional al Audiovizualului (ART. 40), Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (ART. 66).
În concluzie, având în vedere că în perioada electorală, domnul Ciolacu a îndeplinit și va îndeplini simultan funcţia de prim-ministru şi funcţia de candidat la preşedinţie, funcţii care sunt (în opinia mea) în conflict de interese, consider că domnul Ciolacu trebuia/trebuie să se autosuspende – dacă România este un stat de drept.
Dr. Afrodita IORGULESCU
Bucuresti, 24 octombrie 2024