Connect with us

Dr. Afrodita Iorgulescu: Primul-ministru Ciolacu şi candidatul Ciolacu sunt  în conflict de interese

Mi-am dat seama abia acum,  citind, în principal:

ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 98 din 25 iulie 2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024,

HOTĂRÂRE nr. 1.034 din 21 august 2024 pentru aprobarea calendarului acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 și

LEGEA nr. 370/ 2004,

că domnul Ion-Marcel Ciolacu este  în  CONFLICT DE INTERESE: este   prim-ministru, adica şef al Guvernului,  cu atribuţii de bază în organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României,  şi în acelaşi timp este  şi candidat la preşedinţie, din partea PSD.

Ca profesor, ştiu  bine că  şeful unei comisii de examen  nu poate fi în acelaşi timp şi candidat la acel examen.

Domnul Ciolacu este   unul din şefii “comisiei de examen” pentru alegerea preşedintelui  României şi  este  în acelaşi timp şi  candidat –  asta se poate?

Nu ştiu şi nu mai este timp să aflu  de ce nimeni nu a sesizat acest  (presupus) conflict   de interese la primul-ministru Ciolacu,  simultan  candidat la  preşedinţie.   Suntem curajoşi faţă de cei mici şi  laşi faţă de cei mari, la putere?

Consider că domnul Ciolacu  trebuia să se autosuspende  pe perioada electorală  începută la 3 septembrie 2024 (campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale din acest an  2024 începe vineri, 25 octombrie, la ora 00:00, şi se va încheia pe data de 23 noiembrie, la ora 7:00).

Amintesc că

A. Guvernul este alcătuit din primul-ministru şi miniștri. Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuţiilor legale care le revin. Guvernul are rolul de a asigura funcționarea echilibrată și dezvoltarea sistemului național economic și social, precum și racordarea acestuia la sistemul economic mondial în condițiile promovării intereselor naționale. Guvernul se organizează și funcționează în conformitate cu prevederile constituționale, având la bază Programul de guvernare acceptat de Parlament.

B. Atribuţiile Guvernului, conform LEGII nr. 370/ 2004 pentru alegerea Preşedintelui României,  lege ce  reglementează modul de organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Preşedintele României, sunt următoarele:

– stabileşte prin hotărâre  data alegerilor: ART. 5 (1

– stabileşte prin hotărâre  componenţa tabelului  (tabelul electoral) (numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, tipul, seria şi numărul actului de identitate, precum şi alte elemente): ART. 9 (1)  

– stabileşte prin hotărâre  modelul declaraţiei pe propria răspundere: ART. 44 (4), (5)

– stabileşte prin hotărâre  modelul, dimensiunile şi condiţiile de tipărire ale buletinelor de vot ,  în termen de 5 zile de la  data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor : ART. 32 (1)

– stabileşte prin hotărâre  programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României, bugetul şi cheltuielile necesare în vederea pregătirii, organizării şi desfăşurării scrutinului, modelul copiei de pe lista electorală permanentă, modelele tabelelor prevăzute la art. 9, modelul ştampilei Biroului Electoral Central, a biroului electoral judeţean, a biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, a biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, modelul ştampilei de control a secţiei de votare şi modelul ştampilei cu menţiunea „VOTAT”, modelul buletinului de vot, modelul timbrului autocolant, condiţiile de tipărire, gestionare şi utilizare a acestora, măsurile care trebuie luate de autorităţile publice centrale şi locale pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor:  ART. 65 (1)

– stabileşte prin hotărâre  modelele proceselor-verbale de consemnare şi centralizare a rezultatelor votării: ART. 65 (3)

–  asigură  sediul  Biroului Electoral Central: ART. 66 (2)

–  asigură Autorităţii Electorale Permanente sumele necesare pentru achiziţionarea programelor de calculator care vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării, sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activitatea de verificare a copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi de arhivarea electronică a acestora şi a documentelor primite de la Biroul Electoral Central: ART. 66 (6)

– asigură spaţiul necesar depozitării de către Autoritatea Electorală Permanentă a copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi a celorlalte materiale rezultate din procesul electoral care se păstrează în arhiva acesteia: ART. 66 (7)

–  stabileşte prin hotărâre   o  indemnizaţie pe zi de activitate,  pe care o primesc,  pe perioada cât funcţionează birourile electorale, membrii acestora, statisticienii şi personalul tehnic auxiliar, consideraţi detaşaţi: ART. 67  (2)

Deci,  deoarece primul-ministru semnează  toate hotărârile guvernului, ca şi ordonanţele şi ordonanţele de urgenţă, înseamnă că domnul candidat  Ciolacu   a avut și are  contribuţii directe la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României.

Nu contează că data hotărârilor şi ordonanţelor  legate de alegeri este eventual anterioară datei de început a perioadei electorale (3 septembrie 2024), contează că în perioada electorală  candidatul Ciolacu  a semnat/semnează   hotărâri şi ordonanţe de guvern cu  posibil iz electoral (“pomeni electorale”) care-l  pot avantaja, că  poate face deplasări   pe teren în dubla postură de prim-ministru şi candidat, dar probabil   pe cheltuiala guvernului, nu a PSD-ului, etc.

Mai amintesc că:

C. Atribuţiile ministrului afacerilor externe, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt:

–  stabileşte  prin ordin  organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate:  ART. 12 (3)

D. Atribuţiile Ministerului afacerilor externe, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt:

–  comunică Biroului Electoral Central numărul estimat de buletine de vot necesare pentru secţiile de votare din străinătate: ART. 32 (2)

– sprijină, în cazul pierderii sau furtului unor ştampile electorale, birourile electorale ierarhic superioare celor cărora le aparţineau ştampilele electorale respective, să ia măsuri  în vederea înlocuirii acestora:  ART. 33 (3)

– intermediază preluarea şi predarea  materialelor de votare (buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea „VOTAT”, formularele pentru încheierea proceselor-verbale, tabelele prevăzute la art. 9 şi celelalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral), pe bază de proces-verbal, de către preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate:  ART. 34 (1)

–  asigură  sediul biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi  sediile birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate:  ART. 66 (2).

Instituţiile centrale implicate în alegerea Preşedintelui României, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt: Curtea Constituţională (ART. 3, 53), Guvernul, Ministerul  afacerilor externe,

Ministerul Administraţiei  şi Internelor (ART. 32, 33, 65),  Biroul Electoral Central (ART. 16, 32, 33, 66), Autoritatea Electorală Permanentă  (ART. 32, 65, 66), Institutul Naţional de Statistică (ART. 65), Regia Autonomă “Monitorul Oficial” (ART. 32), Regia Autonomă “Monetăria Statului” (ART. 33), Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ART. 6), Tribunalul Bucuresti (ART. 20), Consiliul Naţional al Audiovizualului (ART. 40), Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (ART. 66).

În concluzie,  având în  vedere că  în perioada electorală,   domnul Ciolacu a îndeplinit și va   îndeplini simultan funcţia de prim-ministru şi funcţia de candidat la preşedinţie, funcţii care sunt (în opinia mea) în conflict de interese, consider  că domnul Ciolacu trebuia/trebuie să se autosuspende – dacă România este un stat de drept.

Dr. Afrodita IORGULESCU

Bucuresti, 24 octombrie 2024

Facebook