Sindicat Metrorex: „Trenurile noi vor ajunge la Paștele Cailor”
Sindicatul de la metroul bucureștean se plânge de finanțarea foarte slabă din ultimii 10 ani – sub 75% din necesarul anual – care a dus la un deficit bugetar de peste 300%. Lipsa banilor a creat probleme legate de deficitul de personal, iar sindicaliștii spun că foarte curând nu va mai avea cine să conducă trenurile sau să le repare. Sindicatul acuză problemele implicării politice și managementul defectuos din ultimii 10 ani. În plus, trenurile noi care au fost cumpărate de România nu vor ajunge în circulație nici în ianuarie 2025 – așa cum se zvonea, încă de anul trecut -, ci la Paștele viitor sau „poate la Paștele Cailor” – a declarat liderul sindicatului. Primul tren care a ajuns în România are o defecțiune care încă nu s-a putut rezolva, iar zvonul care circulă acum este că după ce România a obținut despăgubiri uriașe din partea companiei franceze Alstom, care ar trebui să livreze trenurile, celelalte garnituri nu vor mai fi livrate.
Metroul bucureștean nu primește decât o parte din banii pe care îi cere de la Guvern, în fiecare an, începând din 2014. Subfinanțarea a condus la probleme grave legate de personal, iar orice accident la metrou se poate transforma într-o catastrofă – este semnalul de alarmă tras de sindicaliști.
Sindicatul acuză managementul slab și cer ca toți factorii implicați în actualele probleme de la metrou să-și asume răspunderea pentru ceea ce fac.
După toate problemele pe care metroul le-a acumulat în ultimii ani, inclusiv lipsa trenurilor noi care ar fi trebuit să ajungă deja în circulație, sindicatul spune că s-ar putea pierde și finanțarea pentru modernizarea Magistralei 2. Pe această magistrală au apărut deja probleme de circulație, iar anul acesta, în luna mai, Metrorex a anunțat că din cauza unor defecțiuni tehnice, metrourile vor circula la un interval mai mare decât de obicei.
Trenurile au peste 2.000 de călători, la ore de vârf, iar în atribuțiile angajaților intră siguranța circulației, deși deficitul de personal și finanțarea deficitară pun în pericol circulația acestor trenuri, călătorii și personalul de la metrou.
„Dacă își ia mecanicul concediu medical, ajungem să depindem de un om. Săptămâna trecută s-au anulat mai multe trenuri, din cauza acestui deficit de personal, iar pe anumite funcții care țin de siguranța circulației este un singur om, deși ar trebui să fie trei. Aici s-a ajuns din cauza lipsei finanțării și a lipsei de personal”, a explicat Marian Artimon, liderul sindicatului din Metrorex, în cadrul conferinței de presă organizate ieri.
Angajații cumpără piese de schimb din banii lor
Acesta a explicat că în ultimul deceniu, din bugetul pentru reparații și pentru a se face reviziile la timp s-au alocat între 38% și 73%, iar pentru a se rezolva toate problemele cauzate de subfinanțare, acum ar trebui să se aloce un buget cu 300% mai mare, dar se menține aceeași subfinanțare. Anul acesta, metroul a primit o subvenție mai mică decât cea de anul trecut, deși s-a dat în exploatare stația Tudor Arghezi pentru care ar fi trebuit să se mai angajeze încă 61 de persoane, dar nu s-au făcut angajări.