Paradisul cash-ului! 7 milioane de români nu folosesc serviciile bancare
Preferința pentru plata cu numerar sau cea cu cardul diferă de la țară la țară în rândul statelor europene. La vecinii bulgari, numerarul rămâne rege, în vreme ce lituanienii preferă de departe plata cu cardul. Autoritățile din Ungaria (nu și populația însă) își declară public preferința pentru cash, în vreme ce în Cehia multe cârciumi nu acceptă carduri – asta pentru că persoanele care plătesc cu cardul nu prea lasă bacșiș. Care este situația în România, unde aproape jumătate din populație trăiește în mediul rural?
În cadrul proiectului european PULSE, HotNews.ro a analizat situația legată de preferința oamenilor de a plăti cash sau cu cardul, în mai multe state europene.
Articolul a fost realizat de către Dan Popa (HotNews.ro), Tsvetelina Sokolova (Mediapool.bg), Justė Ancevičiūtė (Lituania), György Folk (Eurologus/HVG – Belgia), Viktória Serdült, HVG – Ungaria), Petr Jedlička, Denik Referendum – Cehia), Aphrodite Tziantzi( EFSYN – Grecia), Silvia Martelli ( Il Sole 24 Ore – Italia)
În România, aproape 7 milioane de oameni sunt invizibili pentru bănci
Cu aproape jumătate din populație trăind în mediul rural, unde infrastructura bancară este precară (sunt aproximativ 1.000 de ATM-uri în mediul rural din cele 10.000 de bancomate în toată țara), nu e de mirare că românii preferă plățile în numerar.
De altfel, în mediul rural și în orașele medii magazinele dotate cu POS-uri sunt în minoritate. Chiar dacă ai vrea să plătești electronic, e imposibil
În plus, românia este o țară în care în care fenomenul de îmbătrânire demografică se accentuează de la an la an, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS).
România este în top 15 al statelor cu cea mai mare pondere a populației – în jur de 40% – care nu e bancarizată, țara noastră aflându-se din această perspectivă în compania unor state precum Kenya sau Kazakhstan. Altfel spus, aproape 7 milioane de români sunt „invizibili” pentru bănci.
De asemenea, potrivit datelor Băncii Mondiale, un sfert din angajații români încă își primesc salariul „în plic”.
Aproape jumătate dintre români își plătesc și facturile cu bani cash
De ce preferă românii plățile în numerar, în loc să-și deschidă conturi bancare? 34% spun că nu au încredere în bănci, 33% spun că serviciile bancare sunt prea scumpe, 14% motivează că nu au suficienți bani, iar 10% că banca e prea departe de ei.
Aproximativ 40% din populația României nu este bancarizată. Imagine ilustrativă / Shutterstock
Tabloul mai poate fi completat cu faptul că în jur de jumătate dintre români (47%) își plătesc facturile la utilități cu numerar și că România se situează pe ultimul loc, 27, din cele 27 de state membre ale UE în ediția din 2021 a Indicelui economiei și societății digitale (DESI)
Băncile românești, sub presiunea reducerii costurilor, fac eforturi să mute cât mai multe operațiuni în sfera digital, dar ritmul variază de la bancă la bancă, potrivit unui raport al Băncii Centrale. „Ritmul e mai accentuat în cazul băncilor mari și medii, care au un potențial mai mare de dezvoltare și o capacitate mai ridicată de investiții”, arată documentul citat.
Bancherii spun că principalele dificultăți întâmpinate în digitalizarea bancară sunt costurile IT ridicate, capacitatea de atragere a personalului calificat și asigurarea securității cibernetice.
Digitalizarea serviciilor și produselor bancare a avut impact atât asupra numărului unităților teritoriale, cât și a salariaților (al căror număr a continuat să scadă), mai arată raportul Băncii Naționale a României.
„Se observă menținerea apetitului pentru tranzacții în numerar atât la persoane fizice, cât și la companii. Iar în acest context, pe fondul ponderii ridicate a populației rurale (care utilizează preponderent numerarul), recomandăm ca tranziția către soluții digitale de plată să fie treptată, iar băncile să mențină o prezență adecvată în teritoriu”, spun oficialii Băncii Naționale a României.
Date fiind tendința de îmbătrânire a populației, abilitățile informatice și disparitățile mari de acces la servicii financiare, atât pe regiuni, cât și pe categorii de venituri, este de așteptat ca băncile să mențină un nivel adecvat de servicii bancare non-digitale, pentru a se evita riscul de excluziune financiară din cauza digitalizării accelerate, mai spun reprezentanții Băncii centrale.