Sorin Grindeanu încalcă ordonanţa privind guvernanţa corporativă la Aeroporturi Bucureşti
Cinci din cele şase persoane propuse de Minister pentru Consiliul de Administraţie al companiei sunt funcţionari publici, conform unor surse
• Conform OUG 119, în board-ul unei companii precum Aeroporturi Bucureşti nu pot fi mai mult de doi funcţionari publici
• Administratorii companiei vor fi numiţi vineri, în cadrul unei adunări generale a acţionarilor
Cinci din cele şase propuneri ale Ministerului Transporturilor pentru Consiliul de Administraţie al companiei Aeroporturi Bucureşti pentru următorii patru ani sunt funcţionari publici, în ciuda faptului că, ordonanţa privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice specifică că nu pot fi mai mult de doi funcţionari publici în board, conform unor surse apropiate situaţiei.
Numirea administratorilor Aeroporturi Bucureşti va avea loc vineri, 19 iulie, conform convocatorului publicat în data de 14 iunie. Ministerul deţine 80% din compania ce administrează aeroporturile Henri Coandă şi Aurel Vlaicu, ceea ce înseamnă că urmează să numească şase administratori, în vreme ce Fondul Proprietatea, ce are 20% din societate, va avea un om în board.
În convocator se menţionează că, acţionarii Aeroporturi Bucureşti vor numi membrii consiliului de administraţie în conformitate cu prevederile OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, prin aplicarea votului cumulativ. Or, în ordonanţă, la Art. 28, se specifică: „În cazul consiliilor de administraţie al căror număr de membri se încadrează în prevederile alin. (2), nu pot fi mai mult de 2 membri din rândul funcţionarilor publici sau altor categorii de personal din cadrul autorităţii publice tutelare ori din cadrul altor autorităţi sau instituţii publice”.
Conform unor surse apropiate situaţiei, propunerile ministerului pentru board-ul Aeroporturi Bucureşti sunt: Mirela Birchi, Georgeta Bumbac, Gabriel-Constantin Bunduc, Eduard Bachide, Corneliu-Felix Ardelean şi Florin-Cosmin Mihaltan.
Din CV-urile lor aflăm că:
Mirela Birchi este Consilier Personal al Viceprim-Ministrului în cadrul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii;
Georgeta Bumbac este Director în cadrul Direcţiei Generale Economice în Ministerul Sănătăţii;
Gabriel-Constantin Bunduc este Secretar de Stat în Ministerul Transporturilor;
Eduard Bachide este Secretar de Stat în Ministerul Apărării Naţionale;
Corneliu-Felix Ardelean a fost Director în cadrul Ministerului Transporturilor în perioada 2019-2020, conform CV-ului depus pentru funcţia de administrator al Aeroporturi Bucureşti. Dar, o cautare pe Internet arată că Felix Ardelean este Director General al Infrainvest – platformă de informare legată de finanţări în domeniul transporturilor, ce aparţie de Ministerul Transporturilor; în 2023 figura ca Director General în cadrul Ministerului Transporturilor, etc;
Florin-Cosmin Mihălţan este administrator sau manager al unor SRL-uri din Cluj, fără legătură cu domeniul aviaţiei, iar între decembrie 2019 şi decembrie 2020 a fost Director de Cabinet al Ministrului, în cadrul Ministerului Transporturilor. DIn informaţiile disponibile pe Internet reiese că Mihălţan este apropiat al actualului Vicepreşedinte al Camerei Deputaţilor, Lucian Bode.
Practic, cu excepţia lui Mihălţan, toţi ceilalţi cinci candidaţi propuşi de Ministerul Transporturilor pentru board-ul Aeroporturi Bucureşti sunt funcţionari publici, personal angajat sau secretari de stat în funcţie, după cum reiese chiar din CV-urile lor sau din informaţiile disponibile online.
O altă abatere de la prevederile ordonanţei privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice pare să fie legată de perioada de selecţie a administratorilor Aeroporturi Bucureşti.
Procesul de selecţie a fost aprobat în adunarea generală a acţionarilor companiei din iulie 2022, dar a început efectiv la începutul lunii august 2023, după cum reiese din documentele disponibile pe site-ul Aeroporturi Bucureşti. Or, dacă vineri vor fi numiţi administratorii companiei, perioada scursă din momentul începerii procesului de selecţie până la numirile efective ale administratorilor ar fi de aproape douăsprezece luni, deşi OUG nr. 109/2011 prevede că procesul de selecţie trebuie să se desfăşoare în 150 de zile de la iniţiere.
Concret, la Art 64^4, alin. 3, din Ordonanţă se menţionează: „Procedura de selecţie pentru membrii consiliului de administraţie sau supraveghere şi directori se finalizează în termen de cel mult 150 de zile de la declanşare”.
Analizând dispoziţiile legii guvernării corporative a întreprinderilor publice aşa cum au fost ele modificate prin art. IX din OUG 31/2024, ar reieşi că, procedura de selecţie aprobată în 2022 şi demarată în august 2023 ar trebui să se desfăşoare după vechea legislaţie. Citind Nota de Fundamentare a OUG 31/2024 reţinem că printre iniţiatori se numără Ministerul Apărării Naţionale, Secretariatul General al Guvernului şi Ministerul Transporturilor, adică exact cele trei instituţii care vor să-şi numească reprezentanţii în board-ul Aeroporturi Bucureşti. Se poate spune că, prin iniţierea şi adoptarea OUG 31/2024, ministrul Sorin Grindeanu, ministrul Angel Tîlvăr şi Secretarul General al Guvernului, Mircea Abrudean, au pregătit terenul pentru a-şi numi fără probleme oamenii la conducerea companiei ce administrează aeroporturile Henri Coandă şi Aurel Vlaicu.
În prezent, Aeroporturi Bucureşti are doi administratori provizorii, respectiv George Bumbac şi Cătălin Diaconu – reprezentantul acţionarului minoritar Fondul Proprietatea. Astfel, pe ordinea de zi a adunării de vineri se află aducerea la cunoştinţa acţionarilor asupra încetării mandatelor membrilor provizorii, precum şi alte aspecte legate de indemnizaţia membrilor board-ului companiei sau de forma şi conţinutul contractului.