AMEPIP – stat în stat; lipsa transparenței în instituția care dorește să își crească de 6 ori bugetul, din veniturile companiilor publice
CNS Cartel ALFA a luat la cunoștință din materialele circulate în presă că numirile pentru funcțiile pe conducere în cadrul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP) au fost frauduloase.
Situația nou-înființatei Agenții este îngrijorătoare, aceste numiri fiind doar unul dintre aspecte.Printre alte aspecte problematice menționăm:
Agenția este exceptată de la legea salarizării bugetare unice, la fel precum Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) sau Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) ceea ce lasă cale liberă la netransparență privind veniturile personalului său și discrepanței mari și nejustificate obiectiv, cu salarizarea celorlalte profesii salarizate din fonduri publice. De notat că departamentul din Ministerul Finanțelor care s-a ocupat de activitatea de monitorizare nu a fost compensat de-a lungul anilor cu nimic in plus față de ce era prevăzut în Legea salarizării bugetare.
În ciuda subvenționării de la bugetul de stat, AMEPIP își dorește venituri suplimentare de cel puțin 5 ori valoarea bugetului său pe anul 2024.
Agenția, înființată anul trecut prin Hotărâre de Guvern (HG 617/2023) are un buget pe anul 2024 de 18.050.000 lei (18 milioane RON). Actul normativ prevede posibilitatea Agenției de a-și suplimenta aceste venituri printr-o taxă impusă întreprinderilor publice locale și centrale.
Prin Ordin al președintelui AMEPIP nr. 277/11.06.2024, Agenția și-a aprobat un tarif de monitorizare de 0.09% din veniturile totale ale întreprinderilor publice. Dacă facem un calcul simplu, raportat la veniturile acestor întreprinderi pe anul 2022 (când avem datele) această taxă de 0,09 % / an ar duce la o sumă de 93.309.382 lei!
Lipsa de transparența din spatele acestei decizii ridică semne grave de întrebare asupra funcționării AMEPIP. Suma colectată în urma taxării o să fie de cel puțin 5 ori bugetul pe anul 2024 al AMEPIP. Nu este clar modul în care acești bani vor fi folosiți și nu se înțelege nevoia acestora dacă deja instituția funcționează cu 18.050.000 lei.
În ani de criză și inflație accentuată, când nu cresc salariile, iar veniturile reale a unei părți considerabile din populație scade, o parte selectă, desemnată, ce negociază cu ușile închise beneficiază de venituri adiționale. Unde sunt principiile solidarități sociale și ale lucrului în folosul cetățeanului, dacă chiar cei de la vârful birocrației corporative nu respectă principiile pe care ar trebui să le promoveze?
Problema pe care o semnalăm în cazul AMEPIP este de lipsă a transparenței decizionale, dar și de crearea unei structuri de tip „stat în stat”, care își face propriile reguli. Mai avem deci o instituție care are atribuții, venituri publice generoase, însă în caz de nereușită, nicio responsabilitate. Ca să dăm un singur exemplu, în criza asigurărilor, când cei care trebuiau să supravegheze piața, au eșuat, prețul tot de cetățeni este plătit!
AMEPIP funcționează deja din martie 2024, iar în continuare, în ciuda principiilor de transparență și echitate, ordinele aprobate intern nu sunt nicăieri disponibile online. Ordinul președintelui AMEPIP prin care se direcționează 0.09% din totalul veniturilor nu poate fi găsit pe nicio pagină din website, în schimb știri de impact precum „monitorizarea a 7% din economia României” sunt disponibile la un click distanță.În 2024, în plin proces de aderare la OECD – proces lăudat de AMEPIP pe site – lipsa transparenței în guvernarea corporativă reprezintă de fapt o nerespectare a regulilor organizației.
În concluzie, CNS Cartel ALFA solicită reducerea taxei de la 0.09% la MAXIM 0.02%, introducerea institutiei în legea de salarizare bugetara și oferirea de justificări adiționale referitoare la modul în care acești bani urmează a fi cheltuiți. Simpla invocare a „monitorizării” nu reprezintă un motiv pertinent în sine.