Râmnicu Vâlcea, oraș capturat de familia mafiotă Gutău! Dacă vindem sensurile giratorii de 20 de milioane de euro ne putem răscumpăra orașul?
Sensurile giratorii din Râmnicu Vâlcea ar trebui vândute la o licitație internațională, pentru că, la prima vedere, par placate cu aur. Sau poate au ascunse în grămezile acelea de pământ din mijlocul străzii niște cufere cu diamante. Ne întrebăm așa, ca proștii: în cazul în care le-am scoate la vânzare ne-am putea răscumpăra orașul? Furat, legat și violat de politicienii locali, iar apoi fardat frumos, pentru a fi scos la vânzare pentru rechinii imobiliari, bucată cu bucată.
Pentru cine nu s-a întrebat niciodată cam cât a cheltuit primăria locală pentru giratoriile din orașul condus în ultimii 20 de ani de „distinsul” Mircia Gutău, cu foarte puține sincope, determinate de vacanțele forțate ale acestuia la mititica, răspunsul este unul halucinant.
De pe site-ul oficial de licitații aflăm că, pe data de 19 octombrie 2023 Primăria Râmnicului a atribuit firmei Construcții Silv Oaș SRL construirea sensului giratoriu de pe strada Copăcelu, km. 189 + 700 m, pentru servicii de proiectare și execuție pentru fabuloasa sumă de 3.386.961 lei, adică mai mult de 680.000 de euro.
Extras SEAP: achiziție nr. 1094232/19.10.2023, sens giratoriu Copăcelu.
Da, ați citit bine, un sens giratoriu din Râmnicu Vâlcea costă cât un bloc întreg de locuințe, de exemplu. Sau cât o clădire de birouri, unde s-ar putea crea câteva locuri de muncă pentru oamenii din acest oraș.
La data de 21.06.2023, aceeași Primărie a Râmnicului atribuie un alt sens giratoriu, de la intersecția Bulevardului Calea lui Traian cu strada Posada pentru firma Sanpro SRL, pentru suma de 3.704.012 lei, adică peste 744.420 euro.
Extras SEAP: achiziția nr. 1088084/21.06.2023, sens giratoriu Calea lui Traian
Cu alte cuvinte, media de cost a unui sens giratoriu din oraș ajunge la mai mult de 700.000 de euro bucata. Pentru a avea imaginea de ansamblu a acestui dezastru administrativ, la care asistăm pasivi și zâmbitori, din publicația Indiscret în Oltenia aflăm că, la începutul anului 2022 jurnaliștii de acolo număraseră în tot orașul aproximativ 30 de sensuri giratorii. La care s-au mai adăugat câteva între timp, așa cum demonstrează achizițiile municipalității. Respectând proporțiile cotațiilor leu-euro estimăm astfel că valoarea totală a acestor adevărate „morminte edilitare” unde se îngroapă cu nemiluita banii râmnicenilor ajunge la halucinanta sumă de 21 – 22 de milioane de euro.
30 de „morminte” de bani publici, înșirate pe străzile din oraș
Fără a lua în calcul ultimele 2 sensuri giratorii din oraș, cel de la intersecţia bulevardului Calea lui Traian cu strada Posada şi cel de pe strada Copăcelu, Râmnicul avea deja 27 de sensuri giratorii deja construite: Calea lui Traian (arteră principală) 7 sensuri giratorii; Bd. Tineretului – 4; Bd. Tudor Vladimirescu – 3 (inclusiv Goranu); Râureni-Stolniceni – 2; Nicolae Bălcescu – 1; Ferdinand –1 (mall-ul nou); B-dul Dem Rădulescu- 2; N. Iorga-Ostroveni – 2; Cina – 1; Finanţele Publice – 1; Primărie – 1; Kaufland Nord – 1; Pod str. Carol – 1.
Sensuri giratorii plătite de mai multe ori
Suma pe care am estimat-o pare, oricum, destul de mică, având în vedere că unele dintre sensurile cu pricina s-au plătit de mai multe ori (a se vedea sensul de la intersecția Bd Calea lui Traian cu strada Dacia, mutat cu 1 – 2 metri față de poziția inițială și, prin urmare, plătit de 2 ori, sau sensul de pe centura de sud a orașului). Este cunoscut și cazul sensului giratoriu aflat la intersecţia şoselei de centură sudică a oraşului cu bulevardul Dem Rădulescu, refăcut de … trei ori, fiind nevoie de patru primari pentru a ajunge la varianta de astăzi, după aproape un deceniu de la semnarea contractului de finanţare. Iniţial, acest sens giratoriu a fost construit din fonduri europene, fiind parte a unui proiect în care s-au investit 5 milioane de euro. Proiectat greşit încă de la bun început şi prea strâmt, a fost refăcut pentru a treia oară cu bani de la buget – aproximativ 500.000 de euro, dar costul total ajunge, cel mai probabil la milioane, după toate „transformările” suferite. Problema sensurilor strâmte și aruncate parcă în mijlocul străzilor, fără lărgirea corespunzătoare a arterelor de circulație inițaile, cu consecința ștrangulării circulației în zonele respective este una generalizată în Râmnic și se poate observa cu ochiul liber atât pe bulevardul Dem Rădulescu, dar și pe Calea lui Traian. Dacă te nimerești, ca șofer, în același timp cu un autobuz într-un sens giratoriu marca Gutău riști să fii transformat la propriu în afiș electoral.
Primarii noștri, mai „șmecheri” decât englezii
Jurnaliștii de la Adevărul scriau în anul 2020 că primarii englezi habar nu au cum se fac banii. Aveau perfectă dreptate, „al nostru” e mult mai șmecher. Gutău ar putea face o grămadă de bani doar prin organizarea unor cursuri de instruire în metode eficiente de cheltuire cât mai rapidă, fără urme și fără miros a banilor publici. De data asta ar câștiga banii legal, spunem noi.
În „Românica”, un sens giratoriu costă între câteva sute de mii şi ajunge la milioane de euro, iar la construcție sunt luaţi în calcul, în cea mai mare parte, numai şoferii. Prin comparaţie, oricât de exagerat ar putea părea pentru unii, în Marea Britanie sensurile giratorii sunt fie simple, construite fără prea mari costuri ori bătăi de cap, atât pentru executant cât şi pentru participanţii la trafic, sau sunt lucrări de anvergură, dar care au în vedere atât bicicliştii cât şi pietonii, care sunt şi ei participanţi la trafic. Discrepanța dintre costuri și utilitatea „mormanelor de pământ” a fost observată cât se poate de obiectiv de fostul nostru coleg din presă, Octavian Herța, stabilit acum în Marea Britanie, pe pagina sa de socializare:
„Foarte proşti englezii ăştia. Nu cred că am văzut pe nicăieri sensuri giratorii mai simple ca pe străzile ăstora. Nu tu trei rânduri de borduri, movile de pământ de zici că adăpostesc nişte faraoni, răsaduri de flori peste răsaduri de flori, statui, zorzoane şi fasoane ca în România. Ăla din poză, spre exemplu, zici că e salată de boeuf.
În Marea Britanie vezi de obicei doar nişte simple cercuri, de cele mai multe ori un rând de borduri, sau, pur şi simplu, desenate cu vopsea albă (ca ăla din poză). Şi nici nu costă sute de mii de euro ca în România, ceea ce mă duce cu gândul la faptul că englezii habar n-au cum se fac banii. Desigur, poţi vedea sensuri giratorii mai fandosite şi pe aici, dar de obicei sunt extrem de simple. De ce? Ca să nu coste prea mult.
Eu zic să-i trimitem pe englezi la cursuri de administraţie publică în România, să înveţe cum e cu parandărătul, taxele de şmecher şi devalizat bugetul public. Nu avem noi străzi, dar ne putem mândri cu sensuri giratorii de lux. La banii noştri, ar fi şi păcat”, a postat pe Facebook Octavian Herţa.
Există, însă, şi altfel de sensuri giratorii în Marea Britanie, mai ales în zone superaglomerate, precum cele din Cambridge unde s-a construit primul sens giratoriu care acordă prioritate pietonilor și bicicliștilor, având un inel interior pentru maşini şi unul exterior pentru biciclişti. Există, de asemenea, treceri de zebră pentru pietoni la toate cele patru ieşiri. Iniţiativa este prolifică în Olanda, ţară renumită pentru investiţiile sale în infrastructura de ciclism.
Dar până şi astfel de realizări sunt aspru criticate de către britanici, învăţaţi să ia atitudine, mai ales când vine vorba despre costurile implicate: 2,3 milioane de lire sterline. Englezii s-au arătat deranjaţi de faptul că bugetul iniţial s-a triplat, acesta fiind la început de 800.000 de lire sterline, cam cât un „micuț” sens giratoriu din Râmnic, al stimabilului domn Gutău.
Cine ar trebui să plătească?
În anul 2010, „mâna dreaptă” a primarului Gutău, care este și actualmente viceprimar, Eusebiu Vețeleanu declara pentru Adevărul că inițiativa sensurilor giratorii din Râmnicu Vâlcea a apărut pentru că administrația locală dorea să fluidizeze circulația prin … eliminarea semafoarelor din oraș. Despre sensul giratoriu de la intersecția străzii General Magheru cu Bulevardul Tudor Vladimirescu Vețeleanu spunea: „Acum se poate circula mult mai bine în zonă, iar deranjul făcut de lucrări a fost compensat de faptul că nu se mai aşteaptă minute bune la semafoare. Este doar unul din sensurile giratorii ce vor înlocui semafoarele în zonele aglomerate ale Râmnicului, în special în cele centrale. Ele sunt menite să vină ca o soluţie la aglomeraţia din oraş şi sunt prevăzute de un studiu de trafic” – afirma Vețeleanu.
Astăzi, la mai bine de 13 ani distanță, când administrația Gutău a împânzit la propriu orașul cu sensuri giratorii, menite inițial să înlocuiască semafoarele, ne găsim în situația în care, pentru că nu s-au mai găsit, probabil, locuri pentru noi mormane de îngropat bani publici și nici nu se mai justifica mutarea sensurilor cu 1 metru la stânga sau la dreapta, pentru a se cheltui bani de mai multe ori pe același morman, administrația Gutău s-a gândit să reintroducă semafoarele.
Semafoare „cu repetiție”, așezate la nici 10 metri unul de altul