PF Daniel: Pelerinajul de Florii, binecuvântare pentru cetate, simbol al prieteniei cu Hristos
Pelerinajul de Florii este binecuvântare pentru cetate şi simbol al prieteniei oamenilor cu Hristos, le-a spus sâmbătă seară patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, miilor de credincioşi prezenţi pe Dealul Mitropoliei.
„Acest pelerinaj de Florii este, cum spuneam şi altădată, procesiune în comuniune şi adunare în mişcare. O mulţime de parohii, de mănăstiri se adună şi merg în procesiune, formând o icoană a comuniunii bisericeşti a celor care au postit 40 de zile şi se pregătesc pentru ultima perioadă a postului Sfintelor Paşti, Săptămâna Sfintelor Pătimiri. (…) Pelerinajul este binecuvântare pentru cetate şi simbol al prieteniei oamenilor cu Hristos. Cu Hristos, pentru că Lazăr este prietenul lui Hristos şi toţi care-l iubesc pe Hristos sunt prietenii lui Hristos”, a spus Patriarhul Daniel, în cuvântul de învăţătură adresat participanţilor la Pelerinajul de Florii.
Sâmbăta lui Lazăr este o prevestire a Sfintelor Paşti, dar şi o mărturisire a lui Hristos, biruitorul morţii, a punctat Patriarhul.
„Pentru că l-a înviat din morţi pe Lazăr a patra zi după moarte, când deja corpul său intrase în descompunere, ne arată că Mântuitorul Iisus Hristos a venit să facă din învierea lui Lazăr speranţa învierii tuturor oamenilor la sfârşitul veacurilor. Această înviere a lui Lazăr a grăbit sau accelerat conflictul dintre Hristos Domnul şi cărturari şi farisei. Atunci au decis că el trebuie să moară şi împreună cu el şi Lazăr, pentru că poporul se rătăceşte, romanii vor ocupa ţara şi neamul şi mai bine să moară un om pentru întreg poporul. Această uneltire a cărturarilor şi fariseilor deci s-a accelerat mai ales după ce multă lume venea la Ierusalim şi în Betania (….) ca să-l vadă pe Lazăr cel înviat a patra zi din morţi. Iată de ce sâmbăta lui Lazăr este prototip sau icoană profetică a învierii de obşte şi din acest motiv în apolisul oricărui slujbe pentru cei adormiţi în Domnul este pomenit Sfântul Lazăr cel înviat a patra zi din morţi”, a spus Patriarhul Daniel.
El a reamintit că „florile credinţei şi luminile virtuţilor” dobândite în timpul Postului Sfintelor Paşti sunt simbolizate prin ramurile de finic purtate de participanţii la pelerinaj şi le-a urat acestora „mult ajutor de la Dumnezeu”.
„Finicul este foarte frumos, ne aduce aminte de Ţara Sfântă, dar şi salcia românească, smerită şi purtătoare de lumină, este şi ea simbol al celor care au postit, s-au rugat şi arată dorinţa noastră de a înflori în virtuţile credinţei. (…) Mulţumim tuturor credincioşilor participanţi la acest pelerinaj. Ne rugăm Domnului Nostru Iisus Hristos, Maicii Domnului şi tuturor sfinţilor să vă binecuvânteze, să vă dăruiască sănătate şi mântuire, pace şi bucurie şi mult ajutor de la Dumnezeu în urcuşul spre Înviere, spre slăvita sărbătoare a Sfintelor Paşti, după ce mâine vom prăznui Intrarea Domnului în Ierusalim, sau Sărbătoarea Floriilor”, a încheiat Patriarhul Daniel.
Arhiepiscopia Bucureştilor a organizat, sâmbătă, Pelerinajul de Florii, la care au participat mii de pelerini – ierarhi, preoţi, monahi, monahii şi credincioşi mireni din Capitală şi din judeţul Ilfov -, în fruntea cărora s-a aflat episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, Timotei Prahoveanul.
Pelerinajul a început la Mănăstirea Radu Vodă şi a avut loc pe următorul traseu: Bulevardul Mărăşeşti – Bulevardul Dimitrie Cantemir – Piaţa Unirii (latura de Est şi Nord) – Biserica Sfântul Anton – Curtea Veche ( prima oprire) – Piaţa Unirii (latura de Vest) – Crucea brâncovenească (a doua oprire) – Colina Bucuriei şi s-a încheiat la Catedrala Patriarhală.
Anterior începerii pelerinajului, la Mănăstirea Radu Vodă, PS Timotei a sfinţit ramurile de salcie şi finic, care au fost apoi oferite credincioşilor, iar la Catedrala Patriarhală, unde pelerinii au fost întâmpinaţi de Preafericitul Părinte Daniel, care a sfinţit icoana praznicului „Intrării Domnului în Ierusalim”, a rosti rugăciunea de binecuvântare a pelerinilor.
Credincioşii ortodocşi şi greco-catolici sărbătoresc, duminică, Intrarea Domnului în Ierusalim – Floriile.
Potrivit tradiţiei Bisericii, Intrarea lui Iisus Hristos în Ierusalim este singurul moment din viaţa Sa pământească în care a acceptat să fie aclamat ca Împărat. De data aceasta, îşi pregăteşte singur intrarea, conform profeţiilor din Vechiul Testament, ca să fie recunoscut după lege că este Mesia, Mântuitorul lumii. Poporul îl întâmpină pe Iisus cu ramuri de finic şi de măslin, strigând: ‘Osana! Bine este cuvântat Cel ce vine întru numele Domnului’. Prin aceste cuvinte, oamenii simţeau că însuşi Dumnezeu a venit în lume pentru a aduce mântuirea ei. Intrând ca Împărat în Ierusalim, Iisus anticipează biruinţa Sa apropiată asupra morţii, ca şi biruinţa întregii omeniri pe care o purta în Sine.
De Florii, oamenii merg la biserică pentru a sfinţi crenguţe de salcie pe care le pun la geamuri, la uşi sau la porţi. În unele părţi ale ţării, locuitorii de la sate se încing cu ramurile de salcie peste mijloc. Credinţa spune că acest ritual îi apără de boli şi îi face mai robuşti. De asemenea, apără casa de rele şi o protejează de evenimente neplăcute.
Ramurile de salcie care se împart în biserică în ziua de Florii simbolizează ramurile de finic cu care l-au întâmpinat mulţimile în Ierusalim pe Iisus.
Cu ziua de Florii începe ultima săptămână a Postului Paştilor, numită Săptămâna Patimilor, în care creştinii se pregătesc să întâmpine marea sărbătoare a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos.