Cum mai jefuiește Nicușor Dan bugetul STB: contractează consultanță pentru recuperarea prejudiciului cauzat de greva generală din 2022
Societatea de Transport București urmează să contracteze asistență și reprezentare juridică de specialitate, pentru recuperarea prejudiciului rezultat din greva de acum doi ani, din ianuarie 2022. Decizia a fost luată în ultima şedinţă a Adunării Generale Extraordinare de anul trecut și se aplică și pentru dosarele în care societatea este implicată și vizează sume mai mari de 200.000 lei.
La finalul anului trecut, între sărbători, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor Societății de Transport București a adoptat o hotărâre prin care au decis contractarea de servicii juridice de specialitate, care să reprezinte societatea în mai multe dosare, o parte având legătură cu „greva ilegală ce a avut loc în ianuarie 2022”.
Acționarii STB SA sunt Consiliul General al Municipiului București, în procent de 99,89%, și Consiliul Județean Ilfov, în procent de 0,11%.
Greva din 2022, din timpul stării de alertă
Pe 20 ianuarie 2022, în jur de 1.000 de angajați STB, șoferi din 15 depouri și autobaze, au intrat în grevă. Capitala a fost paralizată din cauza grevei a Sindicatului Trasportatorilor din București, condus de consilierul general ales pe listele PSD de la acea vreme, Vasile Petrariu. În ciuda faptului că Tribunalul București a suspendat greva STB, la 11 ore de la începerea ei, șoferii tot nu au ieșit pe traseu. Următoarea zi, Parchetul de pe lângă Judecătoria Sector 3 a anunțat deschiderea unui dosar de cercetare, in rem. Greva a avut loc în timp ce România se afla încă în stare de alertă, încercând să gestioneze pandemia de Covid-19.
Greva a avut loc în contextul în care un audit intern, avizat cu o săptămână în urmă și întocmit în urma unui control realizat între 27 septembrie și 10 decembrie 2021, scotea la suprafață nereguli grave la autobazele și depourile societății de transport: pe lângă furnizori neagreați și plăți ilegale a unor facturi umflate pentru piese, se înregistrau și supraconsumuri record de combustibili.
În total, auditorii au descoperit la contractele verificate „achiziționarea de repere în plus față de necesarul real” în valoare totală de 5.413.246 lei, adică peste un milion de euro.