Connect with us

Lukoil în România: afaceri de 11 miliarde, 5.000 de angajați, 300 de benzinării

Capacitatea de procesare a rafinăriei Petrotel de la Ploiești, deținută de Lukoil, reprezintă 20% din totalul de procesare la nivel național.

„România trebuie să preia controlul asupra companiei”, spune Bogdan Ivan, ministrul Energiei. Însă nu este clar, deocamdată, cum va avea loc acestă mișcare. În același timp, compania rusească Lukoil îi cere lui Trump să amâne termenul la care urmează să intre în vigoare sancțiunile americane – 21 noiembrie. Pe fondul instabilității, motorina a trecut de pragul de 8 lei litrul în România.

Pe data de 21 noiembrie intră în vigoare sancțiunile americane împotriva companiilor rusești Rosneft și Lukoil. Parlamentul bulgar a adoptat o nouă lege pentru a putea impune un administrator extern pentru rafinăria Lukoil de la Burgas (singura rafinărie din țară), ca operațiunile acesteia să nu fie afectate de sancțiunile americane. Președintele bulgar a respins modificările legislative, pe motiv că nu ar oferi protecție în cazul unor revendicări financiare ale rușilor, însă Parlamentul de la Sofia i-a respins dreptul de veto. Rafinăria Lukoil din Bulgaria este în continuare păzită de poliția militară și drone.

Gigantul petrolier îi cere lui Trump să amâne termenul de 21 noiembrie pentru intrarea în vigoare a sancțiunilor. Rușii caută să-și vândă activele internaționale, însă nu prea au succes. Printre acestea se află și rafinăria Petrotel din Ploiești.

„România trebuie să preia controlul asupra companiei pentru a garanta implementarea completă a măsurilor internaționale”, a scris ministrul Energiei, Bogdan Ivan, pe Facebook, la începutul săptămânii. Acesta a transmis că ministerul a pregătit deja un draft de act normativ, însă nu a vrut să spună cum va arăta forma legii care-i va permite statului să pună mâna pe rafinărie.

„Există un interes ca ea (rafinăria Petrotel Lukoil n.r.) să fie preluată, însă nimic nu ne obligă ca să ne grăbim cu procesul acesta și există și varianta, care are nevoie de un cadru normativ special, ca pe o perioadă limitată să fie preluată de statul român”, a declarat președintele Nicușor Dan.

„Din 21 noiembrie nicio companie, bancă, asigurator nu vor mai avea voie să aibă de-a face sau să presteze servicii în folosul acestei companii. Această companie, proprietara Rafinăriei, este Litasco (subsidiară a grupului Lukoil n.r.), care este în Elveția și sub sancțiunile europene adoptate în cel de-al 19-lea pachet. (…) Lukoil este furnizorul principal de benzină și motorină către armată, poliție, jandarmerie, ministerul de Interne. Eu nu sunt deloc de acord cu cei care spun că rafinăria Petrotel Lukoil este veche și că nu merită cumpărată”, a declarat, pentru Cotidianul, Eugenia Gusilov, directoarea Romanian Energy Center.

Naționalizare, vânzare sau administrare

Ministerul Energiei caută acum cea mai bună variantă pentru a pune mâna pe rafinăria Petrotel Lukoil – ar putea fi naționalizarea, vânzarea companiei către un investitor privat sau impunerea unei noi administrații.

„Poziționarea ministrului Energiei este 100% corectă, în al doilea rând, de ce iarăși trebuie să rămânem în urma bulgarilor? În al treilea rând, nu trebuia să așteptăm sancțiunile americane, și în al patrulea rând nu trebuie să vorbim despre naționalizare, mie nu-mi place cuvântul naționalizare, în contextul în care aici vorbim de o speță și de un caz în care asupra statului român s-a comis un abuz”, explică, Eugenia Gusilov, directoarea Romania Energy Center.

„Orice naționalizare înseamnă costuri foarte mari, ineficiență, de principiu este o soluție către care nu ar trebui să mergem. În condiții normale nu ne-am pune problema de așa ceva, ne-am pune problema să găsim un investitor străin cu care să privatizăm în condiții cât mai bune”, este de părere Christian Năsulea, profesor universitar de economie și directorul executiv al Institutului European pentru Studii Economice.

Ministrul Energiei din Republica Moldova, Dorin Junghietu, absolvent al Universității Petrol-Gaze din Ploiești, i-a spus profesorului Dorin Stănică Ezeanu că Guvernul de la Chișinău așteaptă să vadă ce decizie va lua România în cazul Lukoil.

„El spunea că și la ei Lukoilul are depozite și stații de combustibili și că și pe ei îi afectează de aceeași măsură și că așteaptă reacția României, în sensul de a prelua gestiunea (Lukoil n.r.) și controlul rafinăriei până la găsirea unui cumpărător. Un cumpărător ar putea fi și statul român”, a declarat, pentru Cotidianul, prof. dr. ing. Dorin Ezeanu.

Chiar dacă mulți români și-ar dori ca rafinăria și activele Lukoil să fie naționalizate de Guvern, șansele ca acest lucru să se întâmple par mici. Însă nici autoritățile nu se grăbesc, după cum a spus și președintele Nicușor Dan, în a lua o decizie.

Ministrul Energiei dă asigurări că legea pregătită va proteja piața de energie din România, angajații Lukoil și partenerii care depind de companie pentru a primi combustibil. „În momentul de față, nu sunt condiții obiective care să justifice creșterea prețului la pompă. Prin urmare, ar trebui ca instituțiile abilitate să facă aceste verificări”, a spus Bogdan Ivan, referindu-se la Consiliul Concurenței, care ar trebui să spună de ce prețul motorinei a trecut de 8 lei litrul.

Acuzații de fraudă îngropate

Lukoil a făcut afaceri de peste 11 miliarde lei în anul 2024, are în jur de 5.000 de angajați, peste 300 de benzinării la nivel național și rafinăria Petrotel de la Ploiești. Capacitatea de procesare a rafinăriei reprezintă 20% din totalul de procesare la nivel național. Compania s-a aflat și în centrul unui scandal de corupție uriaș în urmă cu mai bine de 10 ani, când a fost acuzată de procurori că a adus un prejudiciu bugetului de stat de 1,7 miliarde euro.

„Acuzațiile care i se aduceau în 2014, când s-a pus prima dată sechestru pe rafinărie, erau de spălare de bani și neplata a 240 milioane (euro n.r.). Aici ori justiția nu și-a făcut treaba, și a tergiversat… sau ce aștepată? Așteaptă să se prescrie și să nu mai datoreze nicio companie nimic statului român? Ori a existat interferență politică de protejare a intereselor rusești în economia românească. Adică justiția nu a fost lăsată să-și facă treaba prin intervenția factorului politic care a intervenit de partea rușilor”, este de părere Eugenia Gusilov.

Timpul trece, prețul carburanților crește

Prețul unui litru de motorină a trecut pragul de 8 lei în urmă cu câteva zile. „La începutul săptămânii (prețul carburanților n.r.) a început să crească fără un motiv extern, cauzat de întâmplări de pe piața de țiței sau carburanți externi. În consecință, dacă va închide, unul din competitorii de pe piața internă o să dispară, iar ceilalți doi competitori ( OMV și Rompetrol, care au rafinării în România n.r.) pot crește prețul ca să țină în frâu cererea de combustibil pentru întreaga piață. E un joc al pieței – când o marfă e mai puțină, îi crește prețul.”, explică prof. dr. ing Dorin Stănică Ezeanu.

Însă problemele din piață ar putea fi mult mai grave decât simpla creștere a prețului carburanților.

„Nu cred că există la modul real un scenariu în care statul român să reușească să se mobilizeze să facă toate demersurile, să facă o întreagă procedură care să fie legală în așa fel încât să evităm un blocaj ca să nu avem probleme mai mari pe viitor. (…) Marea majoritate vom fi îngrijorați de faptul că se va scumpi, pe termen scurt cel puțin, carburantul la pompă în momentul în care ajungem la blocaj.

Cei care lucrează pentru această companie, pentru benzinării, producție, sunt îngrijorați pentru locurile de muncă. Cei care sunt clienți ai stațiilor de carburanți și companiei, sunt îngrijorați pentru că își pierd o sursă de aprovizionare și trebuie să se reorienteze într-o perioadă extrem de scurtă, lucru care este dificil în momentul în care ai niște fluxuri de producție în care acest furnizor este integrat de ani de zile.”, este de părere economistul Christian Năsulea.

Istoria rafinăriei Petrotel. De la americani, la ruși

Rafinăria Petrotel își are originile în perioada interbelică, atunci când a fost fondată Întreprinderea Româno-Americană. România era la vremea respectivă unul dintre cei mai importanți jucători europeni de pe piața petrolului. Fără combustibilul românesc, Hitler nu ar fi putut susține ofensiva împotriva Uniunii Sovietice și să reziste războiului pe mai multe fronturi. După cel de-al Doilea Război Mondial, americanii au ieșit din acționariat pentru că rafinăria a fost naționalizată de comuniști. După revoluție, a devenit „neperformantă”.

„În 1996 Guvernul Ciorbea a avut proasta inspirație să o închidă, fiind una dintre rafinăriile pe care Guvernul le considera neproductive cu mari probleme legate de asigurarea plății salariilor. Era un management prost, asta era clar. Nicio rafinărie nu produce profit dacă nu e condusă bine. Atunci a fost închisă 4-5 luni până a fost preluată de compania rusă Lukoil”, a povestit, pentru Cotidianul, prof. dr. Ing Dorin Stănică Ezeanu, de la Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești.

„Toate cele trei rafinării rămase în funcțiune în România (Petrobrazi, Petrotel și Petromidia) sunt cam la același nivel de performanță. Petromidia poate are un plus. Și atunci s-a făcut o afacere păguboasă, când am vândut-o. Era după o modernizare în care se construise o instalație nouă de hidrocracare, extrem de performantă care dă niște produse valoroase. Știți cum e, statul e un prost negociator și a vândut-o domnului Patriciu. Între timp, OMV-ul nu a stat degeaba și a făcut modernizări, nici Lukoil nu a stat degeaba că pierdea competiția pe piața internă și pe cele străine”, continuă profesorul.

Așa s-a ajuns ca după ce a fost modernizată, rafinăria Petrotel să fie una dintre cele mai bune din portofoliul Lukoil, spune Eugenia Gusilov. „Rafinăria a fost prima modernizată de grupul Lukoil, din portofoliul de active din afara Rusiei. La nivelul anului 2012 – 2013 era cea mai modernă rafinărie Lukoil din afara Rusiei. Există un indicator după care sunt evaluate aceste rafinării – indicele Nelson. Rafinăriile rusești, acum 15 ani, aveau indice Nelson 6-7, Petrotel Lukoil avea indice Nelson 10. Există și rafinării foarte performante care ajung la 11 sau 13. Rafinăria Petrotel Lukoil nu are echipamente de ultimă generație, dar nici nu este un morman de fiare vechi cu care nu poți să faci treabă.”

„Am auzit că ar fi o rafinărie învechită, care nu are instalații capabile să scoată de produse de calitate, ceea ce nu este adevărat. Are instalații care lucrează la nivel mondial, adică scoate produse de calitate, benzină de calitate, motorină de calitate”, spune prof. dr. ing Dorin Stănică Ezeanu.

Acum rămâne de văzut ce decizie va lua statul român – naționalizarea sau găsirea unui investitor privat, în așa fel încât respectarea sancțiunilor americane să nu dea peste cap piața locală de carburanți. Rafinăria Lukoil de la Burgas, din Bulgaria, ar urma să fie cumpărată de un grup turc, Cengiz Holding, împreună cu compania azeră Socar. În presă deja a apărut informația că Socar, care a făcut afaceri de 3,6 miliarde de lei în 2024 în România, ar fi interesată de preluarea rafinăriei Petrotel.

Facebook