Connect with us

Boc acuză USR de „golăneală politică”: „Minți și dezinformezi! Se dă mare șmecher și nu știe nici legea!”

Scandal major la Cluj între primarul Emil Boc și Asociația Pro Infrastructură, pe tema metroului clujean. ONG-ul susține că proiectul nu are finanțare, proiect tehnic finalizat și nici autorizație de construire. Edilul reacționează furibund, acuzând USR de manipulare și dezinformare prin intermediul asociației și al liderului acesteia, Ionuț Ciurea.

Tensiunile din jurul proiectului de metrou clujean au explodat zilele trecute, după ce Asociația Pro Infrastructură a acuzat public faptul că lucrările nu sunt în realitate începute, în lipsa unor documente esențiale precum autorizația de construire, proiectul tehnic finalizat și finanțarea completă. În replică, primarul Clujului, Emil Boc, a lansat un atac dur la adresa asociației și, mai ales, a lui Ionuț Ciurea, pe care îl acuză că este „brațul înarmat al USR” și că minte în spațiul public.

„Ciurea este echipa de casă a USR-ului. Minți și dezinformezi! Se dă mare șmecher, dar nu știe nici măcar legea!”, a spus Boc în cadrul unei conferințe, susținând că lucrările la metrou sunt legal acoperite printr-o autorizație emisă conform legislației speciale aplicabile lucrărilor de infrastructură majoră.

Edilul a explicat că, potrivit unei modificări legislative din 2010, pentru proiecte de anvergură precum autostrăzile sau metroul, autorizațiile pot fi emise gradual, pe tronsoane, și nu se așteaptă emiterea unui singur act pentru întreg traseul. „Legea trebuie să o cunoști! Nu poți vorbi de-a lela! Când sapi un coteț acasă dai de probleme, darămite când sapi un metrou! Noi avem toate actele la zi”, a declarat Boc.

Asociația Pro Infrastructură are însă o cu totul altă perspectivă. Potrivit acesteia, lucrările sunt blocate în faza de pregătire, iar realitatea din teren nu confirmă declarațiile optimiste ale administrației locale. „Metroul clujean e-n plop și plopu-n aer. N-are finanțare asigurată, nici proiect tehnic finalizat, deci nici autorizație de construire. Dar abundă în promisiuni și PR electoral”, afirmă organizația.

ONG-ul susține că avansul de 232 milioane € plătit în 2024 către compania Gülermak, provenit de la guvernul Ciolacu, a fost folosit în mare parte pentru achiziția a două TBM-uri (tunele boring machines) care zac dezasamblate, fără conectare la utilități și fără fabrică de bolțari pentru susținerea galeriei.

În plus, asociația atrage atenția că metroul a fost scos de pe lista finanțării prin PNRR din cauza întârzierilor și mutat pe Programul Transport, dar fără a avea nici măcar cererea de finanțare depusă. Concurența pe acești bani e acerbă, iar Clujul nu are o poziție clară sau sigură. „Poate ne mișcăm în teren. Deocamdată s-a săpat un zid de piloți forați și atât. Suntem luați de proști?”, întreabă retoric reprezentanții asociației.

Aceștia acuză inclusiv posibile conflicte de interese între supervizorii proiectului (Systra și Metrans), care sunt aceiași care au realizat studiul de fezabilitate, despre care spun că este „găunos” și stă la baza blocajelor actuale. ONG-ul solicită urgent mai multă transparență, acces public la ședințele de progres și numirea unui manager profesionist care să supravegheze implementarea proiectului în numele beneficiarului.

Conflictul dintre Emil Boc și USR nu este nou. Recent, în cadrul unei ședințe de Consiliu Local, edilul le-a cerut consilierilor USR „să nu fie papagali și populiști”, după ce aceștia au cerut amânarea majorării tarifelor la transportul public. Boc a acuzat o dublă măsură: „Vreți totul gratis la Cluj, dar susțineți majorările la nivel național. Dacă facem politicile USR, intrăm în faliment sigur”.

Jurnalistul Dan Bucura a intervenit ironic în acest conflict, amintind că Boc a susținut alianțe cu USR în trecut și acum pare deranjat de partenerii săi. „Păi, bre, nea Boc, i-ai susținut, ai mers cu Nicușor Dan de mână, și acum te plângi? Fii consecvent! Acceptă-i cum sunt și ciocul mic, că patru ani tot cu ei mergi. Nu ne lua de proști cu vrăjelile astea”, a comentat jurnalistul.

Rămâne de văzut dacă metroul clujean va depăși faza actuală de haos birocratic și blocaj tehnic sau dacă va deveni, așa cum sugerează criticii, un nou proiect-fantomă transformat în armă electorală.

Facebook