Proiect MApN privind CONTROLUL UTILIZĂRII SPAȚIULUI AERIAN NAȚIONAL, lansat în dezbatere publică
Ministerul Apării Naționale (MApN) a lansat, luni, în dezbatere publică, un proiect de lege privind controlul utilizării spațiului aerian național.
Proiectul de lege reglementează, printre altele, transferul de autoritate către alte autorități militare și doborârea aeronavelor, cu sau fără pilot, care intră ilegal pe teritoriul României. Proiectul permite și forțelor NATO aflate în misiune în țara noastră să doboare astfel de aeronave.
De la caz la caz, deciziile pot fi luate de Consiliului Suprem de Apărare a Tării, de persoanele autorizate prin documentele de planificare NATO, fie prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.
Reamintim că MApN a mai lansat, recent, un proiect de lege privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului român, după cum a relatat RostOnline.
Iată ce prevede proiectul de lege în legătură cu transferul de autoritate:
Controlul utilizării spațiului aerian național al României este efectuat de Ministerul Apărării Naționale.Pentru exercitarea controlului utilizării spațiului aerian național, alături de structuri și mijloace militare specializate naționale. pot fi întrebuințate structuri și mijloace militare specializate ale NATO și ale statelor membre NATO.Ministerul Apărării Naționale, prin Statul Major al Apărării, poate efectua transferul de autoritate către autoritățile militare desemnate asupra elementelor naționale care execută misiuni specifice pentru controlul utilizării spațiului aerian național. în cadrul Sistemului Integrat de Apărare Aeriană și Antirachetă NATO sau în cadrul unor coaliții, pe o durată determinată, în condițiile legii române și ale tratatelor la care România este parte.
Modul de acțiune împotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spațiul aerian național
Impotriva aeronavelor cu pilot la bord care utilizează neautorizat spațiul aerian național pot fi luate următoarele măsuri:
stabilirea poziției aeronavei, a legăturii radio și a identității acesteia;transmiterea de la sol a informațiilor și dispozițiilor către pilotul/echipajul aeronavei, în vederea utilizării autorizate a spațiului aerian național al României;interceptarea aeronavei care continuă să utilizeze neautorizat spațiul aerian național alexecutarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;executarea focului de nimicire de către mijloacele de apărare aeriană cu baza la suprafață.
Modul de acțiune împotriva sistemelor de aeronave fără pilot la bord care utilizează neautorizat spațiul aerian național
stabilirea poziției aeronavei, a legăturii radio și a identității acesteia;transmiterea de la sol a informațiilor și dispozițiilor către pilotul/echipajul aeronavei, în vederea utilizării autorizate a spațiului aerian național al României;interceptarea aeronavei care continuă să utilizeze neautorizat spațiul aerian național alexecutarea focului de avertisment de către aeronavele interceptoare;executarea focului de nimicire de către aeronavele interceptoare;executarea focului de nimicire de către mijloacele de apărare aeriană cu baza la suprafață.
În cazul nerespectării instrucțiunilor și dispozițiilor unităților de trafic aerian sau ale serviciilor militare de supraveghere și control utilizare spațiu aerian, precum și în cazul imposibilității stabilirii legăturilor radio, aeronavele cu pilot la bord pot fi interceptate de aeronavele militare ale României sau de aeronavele statelor membre NATO care îndeplinesc misiuni specifice, în conformitate cu tratatele la care România este parte și în condițiile stabilite prin înțelegerile tehnice.
Competențele privind aprobarea executării măsurilor împotriva aeronavelor, sistemelor de aeronave fără pilot la bord și vehiculelor aeriene care utilizează neautorizat spațiul aerian național:
Dreptul de a ordona sau de a aproba măsurile prevăzute la art. 1 1 lit. c) – f) și ał•t. 26 îl au persoanele cu drept de decizie stabilite prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Tării.
Pentru forțele și mijloacele care acționează în cadrul Sistemului Integrat de Apărare Aeriană și Antirachetă NATO, măsura prevăzută la art. 1 1 lit. c) se dispune de către persoanele autorizate prin documentele de planificare NATO.
Procedura de informare asupra dispunerii măsurilor prevăzute la art. 1 1 lit. d) – f), art. 22 și art. 26 se stabilește prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.