„Pitești, am auzit că îți plac dungile!”. Cum promovează compania Sephora un nou magazin în orașul în care a avut loc cumplitul Experiment Pitești
Sephora România, filiala celebrului lanț francez cu produse de înfrumusețare și parfumuri, a postat o reclama care se asociază indirect asociere cu cumplitul Experiment Pitești, notează Adevărul.
Pe 25 aprilie, Sephora România va deschide un magazin în noul mall din Pitești. Pentru a promova acest eveniment, Sephora a postat o fotografie cu dungi alb și negru și pe care stă scris: „Pitești, am auzit că îți plac dungile”.
Practic, prin această postare-reclamă se face o asociere jignitoare cu fosta închisoare Pitești, locul unde s-a desfăşurat teribilul Experiment Piteşti, precizează sursa citată.
La doar câteva ore după postarea reclamei controversate și după zeci de reacții adverse, reprezentanții Sephora România au ales să o șteargă de pe contul de Facebook.
„Adevărul” a solicitat puncte de vedere privind reclama jignitoare la Sephora România, lui Jean-Charles Trehan – director relații externe LVMH (grupul francez ce deține Sephora), precum și ministrului Culturii, Raluca Turcan, însă până la ora redactării acestui material nu a primit niciun răspuns.
„O ofensă adusă victimelor Fenomenului Pitești”
Maria Axinte, președinta Fundației Memorialul Închisoarea Pitești, a criticat în termeni duri această reclamă, pe care a caracterizat-o ca fiind „o ofensă adusă victimelor Fenomenului Pitești”.
„Sephora România deschide în curând un magazin în noul mall din Pitești și se adresează piteștenilor astfel: ”Pitești, am auzit că îți plac dungile”. Această campanie este, evident, centrată pe subiectul binecunoscut al închisorii de la Piteşti. Doar că piteştenii ştiu mai bine şi au taxat acest derapaj, iar comentariile pe pagina companiei de Instagram nu au întârziat să apară. Deşi ne bucurăm să vedem că, atât închisoarea cât şi Fenomenul Piteşti au devenit subiecte discutate la nivelul publicului larg, încercarea de a face din acest subiect o „glumiță” într-o campanie de marketing, este o ofensă adusă victimelor Fenomenului Piteşti, activității fundației noastre şi eforturilor care se fac pentru ca publicul să cunoască cu adevărat realitățile dictaturii comuniste în România”, spune Maria Axinte.
Președinta Fundației Memorialul Închisoarea Pitești speră ca Sephora România „să dovedească responsabilitate şi să îşi ceară scuze public pentru această, să o numim elegant glumă proastă”.
„În acelaşi timp, ne bucurăm să observăm că publicul este tot mai informat şi mai conştient de importanța acestui subiect pentru România. Subiectul este mult prea grav pentru a fi tratat atât de superficial. Şi pentru că echipa Sephora nu pare atât de bine informată nici în ce priveşte istoria, nici memoria, o invităm la o vizită de documentare la Memorialul Închisoarea Pitești. Este necesară, credem noi”, spune Maria Axinte.
Președinta Fundației Memorialul Închisoarea Pitești a criticat și faptul că Sephora România a șters postarea după valul de critici.
„Credem că o astfel de abordare e periculoasă. Mai grav este că Sephora a şters postarea şi a declarat că aceasta nu are nicio legătură cu evenimente petrecute in Pitești. Ceea ce arată lipsa de sensibilitate la istoria locală, cu ecou pe plan internațional. Nu ne putem preface că nu s-a întâmplat nimic, este vorba de victime ale unei violențe ieșite din comun. Nu putem face glumițe fără să ținem cont de locul unde facem asta. Pe Instagram li s-a atras atentia ca această abordare nu ar fi fost posibilă la Auschwitz”, adaugă Maria Axinte.
În urmă cu 75 de ani, în România începea cumplitul experiment cunoscut ulterior sub numele de „Fenomenul Pitești”, în cadrul căruia studenții deținuți politici din închisoare Pitești au fost supuși unui amplu proces de reeducare, prin care se urmărea lichidarea morală a omului, renunțarea la vechea identitate și înlocuirea cu una nouă, de tip bolșevic, după cum a relatat RostOnline.