Abuzuri nenumărate și nesancționate ale unui ciocoi PSD
Asociația Avertisment (profilată pe apărarea drepturilor omului, consumatorilor, pacienților, proprietarilor, protecția mediului) a transmis Prefecturii județului Cluj, în data de 15 decembrie 2023, o sesizare formulată în urma unei reclamații primite de la un grup de cetățeni din satul Pâglișa comuna Dăbâca județul Cluj referitoare la activități ilicite ale patronului SC Escalada SRL, Mihai Horvat. Consilier local PSD în comuna cu pricina, Horvat este arendașul satului Pâglișa, în care exploatează sute de hectare de teren arabil , pe care cultivă cereale și furaje, și deține o fermă cu circa 80 de bovine și o pensiune agroturistică.
Abuzuri nenumărate și nesancționate ale unui ciocoi PSD
Consilierului afacerist i-au fost aduse mai multe acuze grave, majoritatea de natură infracțională: funcționarea nelegală a fermei sale zootehnice și poluarea zonei învecinate cu mirosuri grele, pestilențiale, generate de bălegarul vacilor; mutarea frauduloasă a indicatorului satului Pâglișa, pentru a se crea impresia că ferma este situată în extravilan și a se sustrage astfel de la aplicarea unor norme de protecție a mediului, inclusiv de la obligativitatea obținerii acordului scris al vecinilor; nerespectarea regimului crotalelor pentru animale; ocuparea și folosirea fără drept a unor terenuri, prin distrugerea semnelor de dosar; împiedicarea unui număr de opt proprietari să-și folosească terenurile deținute; folosirea fără drept a unei magazii aflate în administrarea primăriei; asfaltarea privilegiată de către primărie a drumului de acces la depozitul de furaje al fermei sale zootehnice.
Reclamanții au sesizat aspectele susmenționate decidenților din Primăria comunei Dăbâca, respectiv primarului PNL și secretarului general unității administrativ-teritoriale, dar aceștia au tergiversat și au mușamalizat verificarea și soluționarea lor, motivându-le, în mod hilar și părtinitor, că ,, domnul consilier Horvat are o altă poziție”. Mai mult, secretarul general al comunei i-a luat în tărbacă că se pot adresa presei, lucru pe care l-au și făcut, la finele lunii decembrie 2023 fiind publicat articolul intitulat ,,Abuzuri grave ale noilor ciocoi ai satelor, cu voie de la primărie” în publicațiile Cotidianul, Avertisment și Gazeta de Cluj. Secretarul comunei este o fostă avocată din Baroul Cluj, care nu a prea avut clienți, motiv pentru care s-a angajat secretar general la primăria unei comune apropiate, Jucu, de unde a fost trimisă la plimbare după câteva luni, fiindcă n-o dădeau știința și experiența afară din casă.
Sesizare nesoluționată de 100 de zile
Pentru aceste motive, Asociația Avertisment a solicitat Prefecturii județului Cluj să efectueze, prin Corpul de control al prefectului, verificările de rigoare și să dispună măsurile necesare cu privire la aspectele de nelegalitate care sunt de competența acestei instituții, iar referitor la celelalte aspecte, având în vedere că una din principalele atribuții ale Instituției Prefectului este coordonarea instituțiilor deconcentrate pe plan local, să dispună sesizarea instituțiilor abilitate: Garda de Mediu, DSVSA. APIA, Inspectoratul Județean de Poliție. Instituția Prefectului-Județul Cluj nu a soluționat până în prezent această sesizare, deși au trecut peste trei luni de la înregistrarea sa, fiind depășit cu peste două luni termenul legal de 30 de zile în care o instituție publică trebuie să soluționeze o petiție.
Mai grav, ne-au parvenit informații și indicii că, în loc să efectueze controale inopinate, reprezentanți ai Prefecturii, ai DSVSA și ai APIA ar fi avertizat persoana vizată de sesizare cu privire la nelegalitățile semnalate la adresa sa, iar aceasta a postat pe Facebook că s-ar fi întâlnit și s-ar fi înțeles cu reprezentanți ai acestor instituții la o manifestare publică organizată în comuna Apahida. Prefectura a transmis Asociației Avertisment, în data de 18 ianuarie 2024, un răspuns lacunar că sesizarea excede competențelor conferite prin lege acestei instituții, motiv pentru care a fost redirecționată pentru obținerea unui punct de vedere avizat instituțiilor cu atribuții de control în domeniile vizate. Este un răspuns șmecheresc, total aiurea, pentru că Prefectura putea și trebuia să verifice majoritatea aspectelor sesizate prin Corpul de control al instituției, care are menirea să verifice rapid și temeinic astfel de sesizări.
Asociația a revenit în data de 1 februarie cu altă petiție, în care a învederat că, având în vedere că a fost depășit substanțial termenul legal de soluționare a sesizării și ținând cont de multitudinea și gravitatea nelegalităților semnalate, care puteau fi verificate într-o zi, pe parcursul a câteva ore, intenționează să formuleze plângere penală către Serviciul Teritorial Cluj Napoca al Direcției Naționale Anticorupție, împotriva reprezentanților legali ai Instituției Prefectului-Județul Cluj, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de abuz în serviciu, dacă funcționarul public a obținut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit și de favorizarea făptuitorului, și de favorizarea infractorului. Prefectura a revenit după aproape o lună, în 27 februarie, cu adrese la Direcția Sanitar-Veterinară, Garda de Mediu și Primăria comunei Dăbâca cu solicitarea de a analiza dacă operatorul economic SC Escalada SRL își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile legale. Ciocoiul pesedist s-a lăudat în sat că a fost chemat la Prefectură și i s-a spus că va fi controlat cu o săptămână înainte, motiv pentru care, timp de o zi și o noapte, a adunat și a transportat gunoiul din fermă.
Activitate aproape zero la controlul legalității și la audiențe
Solicitarea Prefecturii este de-a dreptul tâmpă în condițiile în care prin sesizare au fost semnalate șapte aspecte nelegale, nu numai funcționarea pe lângă lege a firmei consilierului Mihai Horvat. Cert este că Prefectura Cluj n-a fost în stare să soluționeze în 100 de zile o sesizare care putea fi soluționată într-o zi.. Din acest caz, transpar nu numai neștiința și neputința acestei instituții care reprezintă Guvernul României pe plan local, ci și insubordonarea crasă a instituțiilor deconcentrate pe care le coordonează, respectiv a Direcției Sanitar-Veterinare și a Gărzii de Mediu. Impotența, neștiința și indolența Prefecturii județului Cluj sunt confirmate din plin și de alte aspecte legate de funcționarea sau, mai bine zis, de nefuncționarea sa. În cursul anului 2023, această prefectură nu a atacat în contencios administrativ, pentru motive de nelegalitate, niciun act emis de Consiliul Local al Municipiului Cluj Napoca sau de Consiliul Județean Cluj, care sunt patronate de nașul Emil Boc și de finul Alin Tișe. De asemenea, nu a atacat niciun act al consiliilor municipale Dej, Gherla, Câmpia Turzii sau al Consiliului orășenesc Huedin. Toate aceste localități urbane sunt controlate de liberali, având primari și majorități PNL.
Controlul legalității actelor administrative a devenit principala atribuție a prefecturilor în ultimele două decenii. În cursul anului trecut, prefectura clujeană a atacat în contencios administrativ doar 14 hotărâri ale consiliilor locale și o dispoziție de primar, îndrăznind să solicite anularea unui singur act al unui consiliu local mai acătării, respectiv o hotărâre a Consiliului Local Turda. La fel de lamentabilă a fost anul trecut și activitatea de audiențe și de soluționare a petițiilor. Într-un an întreg au fost acordate 27 de audiențe, respectiv circa două pe lună, de conducerea instituției, respectiv de prefect și doi subprefecți. Tot într-un an întreg au fost soluționate 918 petiții/sesizări ale cetățenilor, respectiv 76 pe lună sau trei pe zi lucrătoare. Extrem puțin pentru o instituție cu un aparat de specialitate constituit din 51 de angajați.
Amantlâcul bate competența
Funcția de prefect al județului Cluj este ocupată (nu și exercitată, după cum se vede) din decembrie 2021 de Irina Munteanu, care a fost anterior subprefect vreme de doi ani (tot pe degeaba). Doamna prefect este un produs al PNL-ului de rit nou, fiind promovată, conform surselor noastre, pe criterii de saltea ca celebrele amazoane ale liberalismului mioritic Alina Gorghiu, Raluca Turcan, Ana Paul Vass, Mara Mareș. De profesie asistent social (fiind absolventă a Facultății de Sociologie și Asistență Socială), a fost angajată la Primăria municipiului Turda unde a devenit pupila primarului liberal Dorin Logigan, care a promovat-o șefă a Direcției de Relații cu Publicul (sau, mai pompos, cu Comunitatea). Apoi a ajutat-o să divorțeze, fiind jurist de profesie, și a impus-o în funcția de subprefect în ianuarie 2020, profitând de relația sa apropiată cu premierul Ludovic Orban și cu liderul județean al PNL Daniel Buda. După ce prefectul de-atunci Mircea Abrudean a fost promovat secretar general al Guvernului, ambițioasa și țâfnoasa Irinuca a fost desemnată prefect interimar, iar în decembrie 2021 a fost definitivată prefect al județului Cluj.
Dacă Instituția Prefectului a ajuns într-un asemenea hal de neștiință, neputință și indolență într-un oraș și județ de cinci stele, cum proslăvesc Clujul cei trei mari juriști și doctori în filozofie Emil Boc, Daniel Buda și Alin Tișe, vă dați seama cum se prezintă în județele mai amărâte și mai îndepărtate. Acesta este rodul siluirii politice a acestei instituții a administrației publice locale, care a devenit tot mai inutilă și ar trebui desființată complet.