Pesedistul Oprea salvează stațiunea Voineasa cu vorbe goale
Stațiunea Voineasa și-a închis cel mai celebru hotel, Lotru, iar soarta sa este cruntă. Întrebat ce soluții are pentru salvarea ei, ministrul Radu Oprea dă un răspuns alambicat.
Ministrul Economiei, Ștefan-Radu Oprea, a răspuns alambicat la o interpelare parlamentară făcută de către senatorul Claudia-Mihaela Banu legată de soluțiile pentru salvarea stațiunii Voineasa. Într-un document ce se întinde pe trei pagini și jumătate, reprezentantul Executivului evocă mai multe programe de susținere financiară a autorităților administrației publice locale pe care ministerul pe care-l conduce le derulează. Acestea sunt din 2009, însă eficacitatea lor nu a fost testată în cazul stațiunii în cauză, care a ajuns o ruină.
Voineasa, situată la poalele Munților Căpățânii, pe Valea Lotrului, în județul Vâlcea, și-a închis una după alta unitățile de cazare din 1989 încoace. Din „perla turismului românesc”, aceasta a devenit o stațiune a betoanelor părăsite, după ce și ultimul hotel rămas în funcțiune, Lotru, s-a închis. Administratorul acestuia, Blocul Național Sindical (BNS), a decis să pună lacătul pe el, după mai mulți ani pe pierdere. Închiderea Lotrului amenință și funcționarea altor unități de cazare mai mici din stațiune, precum și o diminuare a activității economice în zonă.
”Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului nu are nicio participațiune din patrimoniul hotelului Lotru, gestionat de Blocul Național Sindical prin BN SIND Balneo Turism și niciun rol de monitorizare a activității economice și turistice”, susține ministrul Oprea.
Este singurul paragraf citibil din documentul menționat. În rest, se înșiră programele pe care ministerul le pune la dispoziție dar de care nu s-a atins nimeni din Voineasa. ”Încă din anul 2009, instituția noastră desfășoară un program de susținere financiară a autorităților administrației publice locale (la nivel de județ, municipiu, oraș, comună), în completarea surselor proprii ale acestora, pentru finanțarea proiectelor de investiții în infrastructura de turism”, se spune în document. Mai mult, ”începând din 2017, acest program se derulează conform Hotărârii Guvernului nr. 558/2017 privind aprobarea Programului pentru dezvoltarea investițiilor în turism, Masterplanul investițiilor în turism, și a criteriilor de eligibilitate a proiectelor de investiții în turism,, cu modificările și completările ulterioare”.
Toate bune și frumoase, însă Voineasa a murit în fiecare zi cu tot cu acele programe minunate.
Mai jos vă prezentăm o mostră din limbajul de lemn utilizat într-un document oficial al ministrului Radu Oprea prin care răspunde la interpelarea senatorului Banu în legătură cu soarta stațiunii Voineasa: